Heerlijk helder in de zorg

Foto: memori.be

Een onderzoeksteam van Memori stelde vast dat steeds meer patiënten onvoldoende grip krijgt op hun gezondheid. Dat komt omdat de zorg- en gezondheidscommunicatie niet op hen is afgestemd. Laagdrempelig communiceren wordt dé uitdaging voor zorgomgevingen van de toekomst. ​
 

Health literacy

Om van de gezondheidszorg te kunnen genieten, moet je over health literacy beschikken. Je moet informatie over gezondheid kunnen vinden, begrijpen en op jezelf kunnen toepassen. Er wordt van patiënten ook almaar méér verwacht. Zo wordt actief participeren in het zorgproces (patient empowerment) hoog in het vaandel gedragen. Een patiënt kan dat echter alleen maar als de zorg- en gezondheidscommunicatie op hem is afgestemd en vanuit zijn perspectief is georganiseerd.
 

Opleidingen

Eind mei organiseert Memori een driedaagse vormingsreeks over heldere communicatie in de zorg. Leen Haesaert is lesgever.

 

10 redenen om laagdrempelig te communiceren

Het vakblad Weliswaar maakte een interessant lijstje met tips om laagdrempelig te communiceren als zorgverlener.

(Bron: Memori)

 

Datum: 
23/04/2016